måndag 1 februari 2016

Läkemedlet som gör att dimman lättar..

Alltså concerta. Den har räddat mitt liv, men lite för mycket kanske? Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det.
På morgonen innan jag vaknar är allt helvete på jorden, jag mår så fruktansvärt jävla dåligt. Det går inte att beskriva med ord hur dåligt jag mår. Sen tar jag morgonmedicinerna med bland annat concerta och efter typ 45 min så lättar allting upp. Jag är som i en dimma utan medicin, som att verkligheten är långt långt borta. Någon enstaka gång har jag missat lunch dosen och efter 2 timmar ungefär så bara växer tröttheten och dimman inuti mitt huvud. Jag orkar knappt hålla mig vaken på eftermiddagarna, jag kommer hem och bara lägger mig i soffan, orkar inte laga mat eller något. Men när jag tar concerta så orkar jag mer, jag klarar av lite mer. Inte alls lika mycket som en normalfungerande person, men ja det märks att jag blir lite mer "normal".

Men jag hatar att vara så pass beroende av en medicin. Men inte bara det, jag tycker också att jag har för liten dos. jag vill öka mer, mycket mer, läkaren säger att jag har en hög dos men jag tycker inte den är så stark... Jag är inte ute efter att bli normal, men jag vill ändå att det ska vara bättre än vad det är nu. Jag vill byta concerta till en annan centralstimulantia som jag har skrivit om tidigare.. Men läkaren vill ju inte riktigt det. "Patienter ska kunna påverka sin vård och behandling" sägs det, bullshit säger jag. Total jävla bullshit, framförallt gällande psykiatrin.
Men detta med att min vardag bara funkar med centralstimulantia tycker jag inte om, jag vill börja med antidepressiva för att kunna vara stabil lite mer jämt över dygnet, men läkaren tycker att antidepp är en dålig idé. Hur många psykiatriker säger nej till antidepp egentligen? Det är typ deras älsklingsmedicin. Så säger de nej.. Lite irriterande sådär.

Jag vill vara stabil jämnt över dygnet med ett annat läkemedel. Jag vill höja centralstimulantia. Men jag får biverkningar av concertan. Mitt blodtryck skjuter i höjden så fort jag slarvar med mat/träning, jag måste verkligen vara noga med vad jag äter och att röra på mig. Sen att min puls alltid ligger på 90 nånting är inte heller superkul. Risken för hjärt- och kärlsjukdomar ökar en aning för mig, är inte så förtjust över det faktumet. Funderar på att gå till vårdcentralen för det, kanske be om någon betablockare. Den medicinen som räddar mitt liv måste jag typ ha en annan medicin för biverkningar.. GAAH så jobbigt. Sen har jag lite fler biverkningar också, men de kan jag leva med. Att concerta påverkar hjärtat är det jag verkligen inte tycker om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar