söndag 27 december 2015

Sjuk = dyrt

Jag har fått lite extra pengar, skulle vilja spendera lite. Tatuera mig, klippa mitt rufs till hår, köpa ny mobil, shoppa lite. Men nej nej, mitt högkostnadsskydd har gått ut nu i december och har typ 500 kr kvar att nå upp till. Behöver köpa nya linser vilket kommer gå på typ 1500 kr (har skitdålig syn). Ska försöka snåla o köra på glasögon, men vet inte om jag tröttnar o vill ha linser ändå. Sen behöver jag verkligen gå till tandläkaren, är rätt säker att jag har hål, kommer bli sjukt dyrt det med.. Sen går mitt högkostnadsskydd för läkemedel ut i april, hade jag haft tablettaskar så hade jag tagit ut så mycket som möjligt innan. Men nu har jag apodos som kommer varannan vecka.. Bara EN rulle är sjukt dyr, den ligger på ca 800-900 kr. Mina smärtplåster är också väldigt dyra, ett litet paket nästan 400 kr, en större förpackning 1000 kr. Eh.. Mediciner är dyrt.
Men då jag inte hämtar apodos själv så får jag räkning, så kan välja att dela upp betalningen om jag vill, men skulder är tråkigt :(

Men det jag kan köpa är en ny telefon, mest för att min iphone håller på att ge upp. Det här gör mig på dåligt humör med alla tankar på de tråkiga utgifterna. Kan jag bara inte vara normal o slippa betala läkemedel och läkar/ssk/psykolog besök.. Sen ha en bra syn, eller nej jag behöver inte ha perfekt men iallafall en syn där linser bara kostar ett par hundringar. Skulle spara nästan 5 tusen om jag inte hade de här utgifterna (då räknar jag ändå bort tandläkare). Life is a bitch typ.
Jag tar bara CSN bidrag och resten tar jag av sparpengar. Så det känns lite i min ekonomi..
Fick lite cash av en släkting så händer inget oväntat i vår som sjukskrivning eller typ worst case att jag o min sambo gör slut så tänker jag unna mig att göra klart en tatuering och har jag råd så gör jag en till tatuering. Det ska bli najs faktiskt.
Att vara psykiskt sjuk är dyrt. Att ha neuropsykiatriska funktionshinder är dyrt. Att ha smärtproblem är dyrt. Jag önskar jag vore frisk. Frisk frisk frisk. Så jag slipper betala allt och må bra.
Jag kan ta CSN lån o då har jag råd med de mesta, men hatar lån. Får ångest av bara tanken, de CSN skulder jag redan har jag också lite ångest över fast det inte är så mycket jämfört med vad andra kan ha.
Sen får jag ont i magen bara av att logga in på internetbanken för att se hur mina sparpengar bara sinar.. Antingen låna, ha ångest över att man är belånad, eller ett fattigt sparkonto och ha ångest över att man har lite pengar. BÅDA SUGER. Jag har dock en brytgräns när det gäller hur långt ner mina sparpengar får gå och då tar jag CSN lån, men jag är inte så förtjust i det här. Vill ha ett jobb för att slippa tänka på sånt.

Men på ett plan har jag tur och det är hyran, att vi för tillfället har ordnat så att vi har låg hyra fast det innebär lite uppoffringar. Men det har gjort att jag inte behövt ta lån nu på höstterminen, våren behöver jag nog ta några veckor lån, men annars borde jag klara mig. Så trots de dyra utgifterna jag kommer ha så kanske jag har lite tur ändå?
Men skulle det allra värsta hända att det tar slut med min sambo så skulle jag få behöva ta fullt CSN. Då vi bor i en stad med bostadsbrist så skulle jag med all sannolikhet hitta en lägenhet/korridor/bli inneboende och betala en pissdyr hyra. Men jag älskar honom och vi har det bra, så jag tror inte det här är något problem.

Egentligen så tycker jag inte man borde klaga över högkostnadsskyddet (jag är medveten att jag också klagar lite). För hela det här året så har jag betalat 2200 kr för mediciner som har kostat över ca 33 000 kr. Ganska så sjukt egentligen. På det sättet är Sverige ett väldigt bra land.

2 kommentarer:

  1. Ja det är fett dyrt! Så jävla drygt när man är inlagd på LPT och ändå måste betala sjukhusavgift... Fattar ju att det skulle varit konstigt annars, men när man inte ens väljer det själv liksom. Drygt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa, det har stört mig så enormt mycket. Jag är på ett ställe där jag är tvingad att vara på och jag har inte gjort ett brott men som du säger att ändå ska man betala skiten.
      Betala för vård som jag inte vill ha. Störande.

      Radera