tisdag 3 november 2015

En bra psykolog

Jag HATAR att vakna varje morgon och må så fruktansvärt jävla dåligt. När concertan börjar verka efter ca 45 min så känns det hyfsat igen. Men tiden innan dess är vidrig.
För övrigt börjar jag må allt sämre. Mer ångest, mindre livslust. Skrev ett långt sms till min psykolog igår om hur dåligt jag mådde. Hon skrev att vi måste ta tag i saken och göra något åt det. Jag tycker om henne. Jag tycker om att skriva av mig till henne, veta att det finns någon som läser, att jag har någon att skriva till. Inte någon vän/sambo/släkting som inte skulle klara av att veta om hur jag mår utan någon som är professionell och inte tar åt sig på samma sätt.
Jag var väldigt skeptisk till psykologbytet i somras när min gamla skulle på mammaledighet, då jag hade träffat henne jag har nu 1-2 ggr tidigare och det var någon gruppgrej när jag var inlagd och jag tyckte hon var skittråkig. Men nu känner jag att jag tycker om henne mer och mer.
Oroar mig lite över om det blir någon DBT för då får jag inte ha henne längre, men kanske så skulle det bli att jag går med henne och inte någon DBT, vi får se lite. Det enda positiva jag ser med DBT är att man höra av sig till sin behandlare hela tiden. Visst jag kan smsa min psykolog, men inte riktigt samma sak, sen svarar hon när hon har tid. Det kanske finns fler fördelar med DBT, men det är just den delen jag ser som typ enda fördelen. Annars vill jag gå hos henne. Men det kan också bero på att jag hatar att slita mig från personer. Vet inte riktigt vad som är bäst faktiskt.

Hade tenta idag. Tog en stesolid efteråt och nu känns det hyfsat okej. Ska slappna av och kolla på TV ikväll och göra matlådor. Men inte så mycket mer. Behöver vila, jag fixar inte att pressa mig för hårt och med tanke på att jag har tagit en stesolid så skulle det fungera dåligt med att plugga. Man blir inte riktigt den smartaste och riktigt på hugget av stess haha (fast man tror det).

2 kommentarer:

  1. Fördelarna med dbt är ändlösa. Det spelar ingen roll vilken diagnos man har, eller om man överhuvudtaget har en. De färdigheter som lärs ut är livsviktiga för alla. Vissa får dock med sig dem från uppväxten, andra har inte samma tur och behöver terapi. Extra plus för att det är en utmärkt behandling för att hantera symptom på adhd/add. :D :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har hört mycket gott om DBT, men min psykolog har tidigare varit DBT-terapeut vilket gör att jag funderar om det "räcker" med bara henne. Eller om det är typisk DBT som behövs med gruppterapi och allt.
      Men jag skulle behöva gå in lite mer på djupet och inte bara lära mig färdigheter, vilket jag har uppfattat som man inte riktigt gör utan det är mest färdigheter som gäller.. Men jag behöver färdigheterna också. Litet dilemma det där. Men min psykolog borde kunna göra en bra bedömning också med tanke på att hon har jobbat där tidigare, så jag får se lite :)

      Radera